vrijdag 18 mei 2012

Communie: the sequel



Het voorbije weekend hadden we part 2 van onze communiefeesten. Deze keer is de jongste dochter aan de beurt.
Enkele dagen vooraf regel ik nog verlof op het werk om dé dag mee voor te bereiden.
Boodschappen worden gedaan, tafels en stoelen worden gehuurd, laatste speldjes voor het haar worden aangeschaft, ijslam wordt besteld,...
Over dat ijslam ga ik het dadelijk uitgebreider hebben maar vooreerst:
De communie was op alle vlakken een succes!
De kerkdienst was mooi! De kinderen zaten voorbeeldig vooraan en sprongen recht wanneer gevraagd, zongen liedjes en volgden devoot de misviering. Ze brachten het er allemaal super vanaf, tot tevredenheid van menig ouder en de juffen van het eerste leerjaar.
Als kleedje koos mijn dochter een eenvoudig wit kleedje van Gymp. Voor het kille weer was dat eveneens voorzien van een bolero met driekwart mouwen. De kleine details zoals een lintje achteraan, kraagje met kleine pomponnetjes, zelfgemaakte ketting (door oma) en niet te vergeten de oranje chupa chups lolly in haar haar maken het helemaal af. Wij zijn trots!
We deden de party thuis. Eventjes letterlijk en figuurlijk de zeilen bijzetten want volgens de meest ideale planning zou het feest in de tuin doorgaan. Aperitieven buiten lukte nog net maar eten zou een te koude bedoening worden. We bbq'en uiteraard buiten maar eten het, nadat alle meubels aan de kant gingen, binnen op. Al zeg ik het zelf, ons huis leek een feestzaal. Dat was dus meer dan geslaagd. Maar dan kwam de apotheose...Het ijslam!
Onze kinderen hebben me de oren van het hoofd gezaagd om een heus ijslam als dessert te krijgen.
De zoektocht naar een ijslam dat zowel lekker is als er beeldig uitziet, blijkt geen sinecure. Meestal waren de versiersels te cliché, de smaken niet naar wens, ...totdat ik op de website van Cremerie Foubert uit Sint-Niklaas terecht kwam. Op het verjaardagsfeestje van de dochter at ik hier met een bende kids al een ijsje begin april. Na een zoektocht op de website bleek er zelfs een link volledig aan het ijslammetje gewijd te zijn. Je kan je ijslam à la carte samenstellen: smaken, onderlaag, vorm en afwerking. We kiezen voor een lammetje met rood staafje (voor het bloed) in melkijs, een taart met vanille en chocolade, afgewerkt met bresilienne en een onderlaag van meringue. Kostprijs: € 57,00 voor 20 personen. Ons gezelschap bestaat uit 27 personen. We smullen ons te pletter en de kwaliteit van het ijs is subliem. 4 dagen later eten we er nog van. Cremerie Foubert is open tot 23u wat betekende dat ik op het moment suprême louter mijn wagen moest instappen om het ijs op te halen (geen gesukkel met een veel te kleine diepvriezer). Nadien kon het feest voor mij ook écht beginnen, BOB zijn was niet meer nodig!

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de leuke review van het ijslammetje! :) Jan namens Cremerie Foubert

    BeantwoordenVerwijderen